Album Kedua??

Rabu 2 September 2015, 4:08PM

Salah satu sebab kenapa aku lama tak update blog ni,

Ni jurnal lifetime aku, isi kandungannya semua pasal hidup aku. Dan sebabkan jurnal ni jugaklah aku lama tak update blog. Alhamdulillah sekarang hidup tak susah dan tak senang, dan baru menimang cahaya mata pertama, Nur Izzah Amaani.

Hidup aku sekarang lebih bertujuan,  fokus lebih jelas dan yelah, kita merancang, Allah pun merancang dan menentukan. Dari sudut latihan pun sekarang lebih teratur, mencuba untuk buat latihan siang, tapi malam jugak yang paling best, So sekarang siang adalah masa untuk aku belajar teori dan cari reference, malam untuk berlatih guitar dan vocal.

Logo AJP (Amir Jahari Project)

Tahun depan akan keluar Branding baru, bukan sebagai solo lagi, kali ini akan menjadi Amir Jahari Project. Asalnya AJP ni untuk mengabungkan semua musisi untuk bersatu bawah satu bumbung, ala-ala menjadi tempat lepak musisi untuk praktis sambil  berkongsi idea. InshaAllah jika punya kesempatan dan orang ramai nak join lepak sambil main muzik, kita akan berkumpul di studio Amir nanti.

Masih dalam membuat persiapan dari segi rohani dan jasmani untuk album ke dua. Bulan puasa tahun ni sebenarnya amir dah siapkan dalam 30 - 40 demo, pilih dalam 12 terus jadi album. Tapi bila dengar balik, Amir jadi tak puas hati akan demo tu, dia macam nak tunjukkan something, nak show-off, so Amir buang semua dan buat baru. So sekarang dah kumpul ada dalam 5 lagu. Semuanya baru. Bayang, Waktu Terus Berputar, Seindah Pelangi, Ku hati Kau Jiwa, Syurga Neraka. 

Album kedua aku ni aku letakkan berunsur rohani , tapi dalam genre yang orang gelar pop, dan bukan nashid. hanya dari sudut lirik ianya berunsur rohani, dari segi arrangement lagu dan instrumentasi, ianya jauh lari dari konsep nashid. Dan antara yang menginspirasikan Amir dalam album kedua ni ialah Raihan. 

Kalau album pertama tu cerita tentang pengalaman hidup, album kedua pulak lebih kepada proses mengenal diri dan mencari Tuhan. 

Sampai sini je post harini, inshaAllah minggu depan Amir akan update lagi apa yang terbaru! Salam.






Ulasan

Catatan Popular